Najnowsze wiadomości

Czym jest impotencja?

Wpływ cukrzycy na potencję

Wieczny chłopiec - syndrom Piotrusia Pana

7 grudnia 2019 18:21

Sposoby na obniżony nastrój



Za oknem jesień. Pochmurne, szare poranki i popołudnia nie są powodem do radości. Coraz krótsze dni i ograniczona ilość światła słonecznego mogą przełożyć się na nasz nastrój. Okres jesienny często kojarzy się ze smutkiem, melancholią i przygnębieniem. Dużo osób skarży się na obniżony nastrój i brak energii w czasie jego trwania. Niektórzy mówią nawet o jesiennej depresji. Czy spadek naszego samopoczucia, przygnębienie i obniżony poziom energii muszą oznaczać poważne zaburzenie? Jakie są skuteczne sposoby na obniżony nastrój?

Czym jest depresja?

Według światowej agencji zdrowia "WHO" około 350 mln ludzi na całym świecie cierpi na depresję. W Polsce szacuje się, iż jest to około 1,5 mln ludzi. W związku z tym depresja jest najczęściej diagnozowanym zaburzeniem psychicznym. Opisywana jest jako długotrwały stan przygnębienia, brak energii i motywacji do życia. Chorym na to zaburzenie doskwiera gonitwa myśli, przytłoczenie negatywnym nastrojem. Osoby dotknięte tym zaburzeniem niejednokrotnie mają trudności z wyjściem z łóżka lub cierpią na bezsenność. Istnieją dwa podstawowe typy depresji - depresja endogenna, spowodowany nieprawidłowym funkcjonowaniem mózgu oraz depresja egzogenna, wynikająca z trudnych, traumatycznych doświadczeń.

Obniżony nastrój, czy to depresja?

Warto pamiętać, że ludzkie życie bogate jest w różnego rodzaju emocje. Są to nie tylko euforia, radość, ekscytacja, ale i smutek, przygnębienie, obniżony nastrój, mniejsza chęć do działania. Wszystkie te stany, utrzymujące się krótkotrwale, są czymś naturalnym. Dlatego nie należy martwić się za każdym razem, gdy dotknie nas chwilowa chandra. Aby mówić o depresji stan zdołowania musi utrzymywać się przez kilka miesięcy. W przypadku chwilowego obniżenia nastroju, kiepskie samopoczucie utrzymuje się przez około kilka tygodni.

Jak radzić sobie z brakiem energii? Sposoby na obniżony nastrój

Niezależnie od samopoczucia, jesteśmy zobowiązani wypełniać codzienne obowiązki. Co zrobić, aby powróciły dawna energia i chęć życia, dzięki którym na naszej twarzy znowu zagości uśmiech? Przecież nikt nie ma ochoty chodzić smutny i przygnębiony. Obniżony nastrój w okresie jesiennym wiążę się często z brakiem witaminy D oraz niedoborem tlenu. Brak światła wynika ze skróconego dnia, większego zachmurzenia oraz faktu, iż w jesieni przebywamy mniej na świeżym powietrzu, zwłaszcza w chłodne deszczowe dni. Jednak najlepszym sposobem na poprawę nastroju jest właśnie przebywanie na świeżym powietrzu, które ma zbawienny wpływ na nasz umysł oraz ciało.

Endorfiny - hormon szczęścia

Warto pamiętać, że organizm ludzki jest w stanie produkować hormony, które wpływają na nasze poczucie szczęścia. Endorfiny, nazywane inaczej hormonem szczęścia, są wytwarzane m.in. w trakcie aktywności fizycznej. Dotyczy to np. biegaczy, którzy po pokonaniu kilku kilometrów doświadczają “joggingowego haju”. W związku z tym, iż obniżony nastrój to okres przejściowy, najlepiej radzić sobie z jesiennym zawieszeniem w próżni, dzięki naturalnym sposobom. Warto także wzmocnić swoją odporność z uwagi na wirusy i bakterie. Przeziębienie i inne choroby z pewnością na polepszą naszego samopoczucia.